Dlaczego lubimy małe rzeczy: psychologia naszych preferencji

Czy lubisz duże rzeczy, czy małe rzeczy? Jeśli jesteś jak większość ludzi, to odpowiedź jest prawdopodobnie "duże rzeczy". W końcu, kto mógłby oprzeć się urokowi zdrewniałego słonia lub majestatycznego niebieskiego wieloryba? Pomysł, że wolimy duże rzeczy od mniejszych jest powszechny w kulturze popularnej, pojawia się wszędzie, od rymowanek dla dzieci po Elmo. Jeśli nam nie wierzysz, zobacz ten klip z Seinfelda, w którym George wyjaśnia, dlaczego nie umówi się z otyłą kobietą: Ale co nauka ma do powiedzenia o naszych preferencjach dla dużych i małych rzeczy? Całkiem sporo, jak się okazuje.

Dlaczego mamy preferencje do małych rzeczy?

Innym powodem, dla którego preferujemy małe rzeczy, jest to, że czujemy się w nich bardziej rzadcy i wartościowi. Nazywa się to hipotezą rzadkości-wartości. Duże przedmioty, z drugiej strony, czują się powszechne i obfite. W rezultacie nie wydają się wartościowe.

  • Klasyczny przykład efektu "rareness-value" pochodzi ze świata kolekcjonowania sztuki.
  • Załóżmy, że jesteś w galerii i patrzysz na dwa obrazy.
  • Jeden to oryginał Van Gogha, a drugi to wysokiej jakości reprodukcja.
  • Oba obrazy są dokładnie tej samej wielkości, ale Van Gogh wydaje się mniejszy w Twojej ocenie.

Dzieje się tak dlatego, że Van Gogh jest rzadkim i cennym obrazem, więc wydaje się mniejszy. Niektóre badania potwierdzają tę hipotezę o rzadkości i wartości. Na przykład w jednym z badań stwierdzono, że ludzie uważają monety za rzadsze, gdy mają mniejszy rozmiar. W rezultacie ludzie uznali małe monety za bardziej wartościowe niż duże. Naukowcy wciąż odkrywają zaskakujące spostrzeżenia na temat tego, dlaczego lubimy duże i małe rzeczy na różne sposoby. W tym artykule przyglądamy się niektórym najnowszym odkryciom dotyczącym naszych preferencji dla dużych i małych obiektów.

Jeżeli podoba Ci się ten artykuł, podobne możesz znaleźć na stronie https://usmiechuwarte.com.pl

Jak nasze środowisko kształtuje nasze preferencje

Nasze preferencje dotyczące dużych i małych rzeczy mogą również zmieniać się w zależności od środowiska, w którym się znajdujemy. Nazywa się to sytuacjonizmem. Jako przykład rozważmy rozmiar t-shirtów. Jeśli osoba robi zakupy w sklepie, który sprzedaje tylko duże koszulki, może zdecydować, że duży jest najlepszy. Jeśli jednak wejdzie do sklepu, który oferuje zarówno duże, jak i małe koszulki, może wybrać małą. To mogłoby wyjaśnić, dlaczego ludzie czasami wolą duże rzeczy, gdy są w domu. Mogą czuć się bardziej bezpieczni, wygodni i szczęśliwi mieszkając w dużym domu, jeżdżąc dużym samochodem i używając dużych urządzeń. Jeśli jednak są poza domem, mogą czuć się bardziej komfortowo z mniejszymi rzeczami, takimi jak mniejszy samochód lub mniejszy laptop.